
O satysfakcji i skuteczności leczenia pacjenta często decyduje już jego pierwszy kontakt z pracownikiem szpitala. Chcąc więc zapewnić wysoki poziom świadczeń zdrowotnych w naszej placówce Zespół ds. Etyki organizuje cykle spotkań personelu medycznego ze specjalistami. Są one oparte o zagadnienia psychologii zdrowia, praw pacjenta, łagodzenia sporów, a także komunikacji z pacjentem oraz jego rodziną w przypadku stanów terminalnych. 14 kwietnia miało miejsce 4 z dotychczas organizowanych spotkań, którego tematem było ?Znaczenie komunikowania się w procesie leczenia i pielęgnowania ? dowody naukowe i doświadczenia pacjentów?. Na podstawie badań przeprowadzonych w Polskich szpitalach pediatrycznych pani doc. Ludmiła Marcinowicz zaprezentowała oczekiwania i obawy pacjentów i ich rodzin, związane z chorobą oraz sposobem komunikacji. Pani doc. Ludmiła Marcinowicz jako pierwsza w polskim systemie nauki otrzymała tytuł doktora habilitowanego nauk o zdrowiu. W zakresie badań jakościowych w opiece zdrowotnej, autorka wielu publikacji, m.in.: Ocena opieki lekarza rodzinnego w świetle badań jakościowych: poszukiwanie komponentów zadowolenia i niezadowolenia pacjentów (wraz z Ryszardem Grębowskim, Family Medicine & Primary Care Review 2008), Exploring negative evaluations of health care by Polish patients: an attempt at cross-cultural comparison (wraz z Sławomirem Chlabiczem i Ryszardem Grębowskim, Health and Social Care in the Community 2009), Patients’ perceptions of GP non-verbal communication: a qualitative study (wraz z Jerzym Konstantynowiczem i Cezarym Godlewskim, British Journal of General Practice 2010). Obecnie pani doc. Ludmiła Marcinowicz jest adiunktem w Zakładzie Medycyny Rodzinnej i Pielęgniarstwa Środowiskowego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.